tisdag 29 december 2009

Jesus mitt i vår verklighet!

Härom morgonen vaknade jag med en stark önskan att be. Jag gick upp, slog på måfå upp min Bibel och hamnade i Guds utsändande av profeten Jeremia; "Tala till dem alla de ord jag befaller dig att tala. Tag inte bort något från dem".

Jag bad från mitt hjärta över saker som berört mig starkt på senare tid. Så tog den helige Ande över och talade stilla och innerligt till mig. Det slutade med att jag uppmanades att slå upp Johannesevangeliets 17 kapitel och 23 vers. Jag visste redan vad detta kapitel innehåller, men känner inte verserna i detalj. Denna vers sammanfattar gemenskapen mellan Gud, Jesus och människa. Det blev som en bekräftande hälsning; Var kvar i mig, inte bara för din egen skull, utan för din omvärlds skull.

O att bönen fick vara som trumpetsignalen jag talade om i går. Klinga rakt igenom vårt samhälle. Ren och klar genom att den är förankrad i en ren gudsrelation. Att tonen, signalen föds i denna gemenskap.

Den som inte tror kan då invända; talar du inte om en låtsaskompis som du flyr till i stället för att möta din omvärld i ett verkligt skeende? För den som inte mött Jesus är detta möte som en fantasi men för den som verkligen mött Honom är det en realitet som förändrar hela livet.
Där vill jag vara kvar, i det förvandlade livet, i en djup gemenskap, i den gemenskap som Jesus ber för i Johannesevangliets 17:e kapitel.

Min kompis Birgit har haft en tuff höst då hennes make Paul föll, skadade ryggkotor och blev liggande. Njurarna hade nedsatt funktion och medicineringen orsakade mycket negativt. Paul fick ligga stilla två våningar ovanför Turistkyrkan i Fuengirola, men han var i centrum för vår bön och omsorg.

Hon slutar ett mail till mig så här:

"I stallet, när Jesus föddes, var det en Helig stund. Gud var där tillsammans med två människor. Maria var lycklig över sitt barn. Vet ej varför, men jag har tänkt särskilt på Josef denna jul. Han var en man som man så ofta ser i bakgrunden på bilder o.d. Han vågade stå i bakgrunden och stötta Maria!! En modig man trots sin oro. Ja, det var ju hans uppgift som Gud gett honom. Och jag tänker och ber; Gud , hjälp mig att bli en sådan människa som vågar stå i bakgrunden och stötta, men också en sådan som likt Maria kan "bära fram Jesus" till min omgivning. I alla fall så upplevde vi under julhelgen att den helighet (Gud mitt ibland oss och tillsammans med oss) som tog sin början i stallet, den kan vi få uppleva också idag!! Se jag är med er alla (sorts)dagar till tidens slut."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar