onsdag 2 september 2009

En märklig dröm

I natt hade jag en mycket märklig dröm. Jag var på en kristen affärsmannakonferens och blev ombedd att tala. Det var spontant och jag visste inte vad jag skulle säga. Jag gick fram och tillbaka och tankarna om vad jag skulle säga for fram och tillbaks i huvudet. Någon frågade mig om jag hade ett budskap om Israels förlossning men inom mig tonade bara frågan upp ”Tror ni på Gud”.

Inte kan jag väl inleda med denna fråga här i detta sammanhang där alla så starkt talar om allt vad Gud gjort, men likaväl var det detta som låg kvar i mitt inre.

Jag vaknade innan talet skulle börja och jag kände en lättnad över detta. Men inom mig tonar det upp: ”Att tro på Gud handlar inte bara om ett ställningstagande i en existentiell debatt, inte om att för likatänkande berätta om vad denne Gud gör. Det handlar om att ha tilltro till en Gud som vill vara en del av ditt liv, där du lever mitt i en värld som förnekar Honom eller förvanskar bilden av Honom till det oigenkännliga.”

Jag är framme vid en avskalad tro på Gud. En mycket enkel tro. Han finns där min frälsare och jag vill leva med Honom och låta Honom förvandla mitt liv. Jag vill inte leva upp till en enda millimeter av andras förväntningar på hur tro ska vara. Jag vill inte vara något som andra förväntar sig att jag ska vara, inte heller vad jag själv förväntar mig, men jag vill leva ut allt vad den helige Ande inspirerar mig till. När jag skriver detta strömmar ett varmt lugn över mig.

Det var viktigt att skriva om drömmen omedelbart. Nu är jag tillbaks efter att ha lämnat bilen till service och fortsätter att skriva.

Min fru och jag tog en kopp kaffe på verandan och jag berättade om min dröm. Att tro på Gud är en sak sa hon, men att tro på att Bibeln är Guds ord en mycket svårare sak. Inte alla präster tror på att det är så. "Det är skrivet på den tiden av andra slags människor som levde i en annan kultur." Och det står svåra saker i Bibeln.

Jag känner att jag vill leva i en tro som är guld rakt igenom. Jag vill inte vara en förgylld yta som visar sig täcka en kropp av papier-maché. Bibeln talar om att bygga sitt hus på rätt grund.

PS Jag hoppas du förstår att jag inte kritiserar kristna affärsmän, utan att resonemanget handlar om min egen tro och hur jag vill leva ut den. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar