måndag 14 september 2009

En källa som flödar av liv

Häromkvällen gästade min fru och jag ett par som följt sin kallelse från Gud att arbeta för hans räkning i ett skånskt samhälle. De var inte ett pastorspar utan vanliga kristna som lyssnar på Gud. Förunderliga saker hade hänt i detta samhälle och helt klart är att andemakter fått ge vika.

I denna församlings närhet fanns en mor som fått se båda sina barn lämna kriminella MC-gäng, bryta upp från det onda. Denna kvinna som själv inte ännu betraktade sig som kristen hade varit föremål för förbön under lång tid.

Medan vi under kvällen var i bön såg jag för mitt inre ett MC-gäng som helt brutit med den andemakt som tidigare bundit dem och nu lovprisade Gud med stor intensitet. De av synden märkta kropparna var nu befriade och jublade inför Gud. Ett helt gäng hade förändrats och kommit in i ett nytt sammanhang. Jag tror att detta ska bli verklighet.

Jag har stött på flera kristna som följ kallelser att flytta till olika orter i Skåne för att vara Guds redskap. Eftersom vi under femton år följt en liknande kallelse kan jag se hur Gud väver oss samman, hur samband finns trots att vi knappt vet om varandra. När vi möts kan vi bara konstatera detta. Gud bryter ny mark i Skåne!

Min fru och jag åker snart till Fuengirola i Spanien och paret vi träffade kommer nog att bli delaktiga i Guds verk även på denna ort. På ytan kan det se ut som vi förflyttar oss för att få vara i värmen, men går vi Guds vägar finns alltid en annan dimension närvarande.

Varför har jag inte upptäckt Jesus tidigare sa en nykristen. Bara jag fått höra talas om detta tidigare.
Detta som kontrast till gammelkristna som inte ser den stora gåvan, som behöver väckas till en ny insikt om nådens förunderliga kraft som kan vara verksam i våra liv. Gud hjälp oss!

Att leva i världen, men inte av världen innebär att vara i gemenskap med människorna i sin tid, att vara närvarande i det samhälle som finns, men att ha den levande källan sprudlande inom sig. En källa som ger grönska och växt överallt där den får flöda fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar