söndag 19 maj 2013

Att gå på tvärs


Kan jag ha en kallelse att gå på tvärs? Frågan känns berättigad för mig. Jag känner att jag har svårt att ansluta mig till en viss fålla. I mötet med gräsrötterna upplever jag välsignelse och inspiration från Herren. I mötet med det etablerade inom kristendomen kan jag känna glädje över vad den står för och att uppenbarligen många människor välsignas av detta, men själv tänds jag oftast inte av detta möte.

Tårarna kommer fram när jag hör om den helige Andes ledning in i enskilda människors liv. Min största önskan är att i minsta detalj vandra ledd av den helige Ande. I början av min vandring med Herren prövades jag vid flera tillfällen just på detta, att lyda in i minsta detalj. Lydnad gav välsignelse, olydnad blev en tung börda att bära.

Att detaljerna är viktiga lär vi oss av profeten Moses exempel. Mänskligt sett kan det göra detsamma hur ett visst behov tillfredsställs. Folket behövde vatten och fick det nödvändiga vattnet. Då borde saken vara klar. Varför betyder det något om man slår på en klippa eller talar till en klippa, vattnet flödade i båda fallen. Men för Mose som ledare var skillnaden stor. Han fallerade och missade intåget i det utlovade landet. Har Gud anvisat en viss väg så har det en betydelse om jag följer den anvisade vägen.

Missar jag i detta så blir jag inte utsorterad. Det blev inte heller Mose. Gud kommer alltid tillbaks och utgår från de nya förutsättningarna. Han söker alltid vårt bästa. Men välsignelse förloras på vägen och kanske går Han en ny väg, när nu den gamla blev avstängd.

För det är detta som sker när vi inte går lydnadens väg. Välsignelsens flodfåra måste söka sig nya vägar och det kan tid innan marken pressas undan för att floden ska flöda fram på sin nya väg.

Som ledare i en kristen församling har vi stort ansvar att vara lyhörda och följa. Den helige Ande är så hänsynsfull och går inte emot ledarskapet. Det finns aldrig tvång i Guds väg. Men Han går kanske en annan väg, oss förbi.

Gud hjälp mig och hjälp mina vänner som läser detta, att alltid söka din väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar