torsdag 15 september 2011

Vad pilträdet visar oss

KRÖNIKA 15 SEPTEMBER: VAD PILTRÄDET VISAR OSS

Min krönika på bonehuset.se :



På min vandring över Österlens slätter passerade jag ett pilträd, en del av en vindpinad pilallé.

Tanken väcktes, hur kan detta träd leva och ha kraftigt grönska. Det är inte mycket kvar av stammen, håligheten är så stor, trädet är riktigt transparent, ja det går att se rakt igenom det.

Inom mig såg jag den kristna församlingen i vår tid som ett åldrat pilträd. Mycket är skrovligt, urholkat, på ytan något som ser ut att ha överlevt sig själv. Utbuktad och inbuktad.

Men kraften passerar genom den. Näringen passerar på ett mirakulöst vis genom det som ser utslaget ut och grönskan är riklig när tiden är mogen.

Hälsningar
Börge Schönbeck

1 kommentar:

  1. Fint beskrivet Börge! Metaforen kan ju också sägas gälla även människor som mot alla odds lever ett rikt liv nära Gud trots att de gått igenom stora och många svårigheter.

    Allt gott! Lars

    SvaraRadera