söndag 4 september 2011

Senapskornet som besegrar världen

Min krönika i bonehuset.se

Senapskornet som besegrar världen








Börge Schönbeck
Den som läst sin Bibel vet att senapskornet används som en bild för det lilla som förändrar det stora.

En annan bild som Jesus använder är surdegen som i och med att den arbetas in i degen kommer att påverka hela baket.

Så sitter jag då i min fåtölj och summerar mitt liv. Inte kan jag ta till stora ord över vad jag uträttat. I bakgrunden spelar min I-pod med Calle Öst som sjunger om nådehjonet.

Om jag kallar mig bristfällig så stämmer det med både Calle Öst's sång och många andra människors erfarenhet av sina liv.

Mötet med Jesus förändrade i vuxen ålder mitt liv radikalt och därefter borde väl allt vara fixat och klart. Den kristna församlingen som de perfekta människornas samlingsplats? Stämmer knappast med verkligheten.

Kyrkohistorien visar att den kristna församlingen aldrig varit så stark som då den inser sin svaghet och sitt beroende av Gud. Då den är helt beroende så flödar Guds kraft rakt igenom och flödar ut för att möta andra människors behov.

Verksamhet för verksamhetens skull. En pina för många pastorer. Att leva upp till medlemmars förväntningar om pastorn som ska fixa allt. En kyrkans VD som utvärderas i allt han/hon gör. Dessutom anpassa sig till en tidsanda som har starka synpunkter på vad som är politiskt korrekt.

Så går vi då i vår förtvivlan till bön och träffar tre fyra andra som känner samma behov.  Ska vi övervinna världen? Denna lilla skara? Ja det kommer vi att göra!

En vanlig bild från den västerländska kyrkan. Visst finns det församlingar som är mer levande än i min text här ovanför talar om, men detta är nog den vanligaste bilden.

Varför tror du på en väckelse frågade en man mig i ett e-post meddelande. I grunden tror jag denna tilltro till en väckelse har lagts in i mitt hjärta, den finns bara där. I varje kristet sammanhang jag kommer till hittar jag dem, människorna som bär väckelsen i sina hjärtan. Med stor längtan och ofta med sorg i hjärtat över sakernas tillstånd. Deras längtan kommer att besvaras!

Säger du "fungerande koncept" till mig får jag frossbrytningar. I alla fall om det handlar om den kristna kyrkan.

Jag ropar till Herren: Använd mig i all min svaghet och jag har lovat Honom att vara trogen i det lilla. Allt annat kommer från Honom.

Till slut ett ord från Uppebarelseboken. Hälsningen till församlingen i Laodicea.

Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm. Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall, skall jag spy ut dig ur min mun. Du säger: Jag är rik, jag har vunnit rikedom och behöver ingenting, och du vet inte att just du är eländig, beklagansvärd, fattig, blind och naken. Jag råder dig att av mig köpa guld som är renat i eld, så att du blir rik, och vita kläder att skyla dig med, så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva att smörja dina ögon med, så att du kan se.  Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Var därför ivrig och omvänd dig. Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Den som segrar skall få sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Fader på hans tron. Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar