söndag 25 september 2011

Endast en fettklump att skära i ?

I TV såg jag slutet av ett program om hjärnan och forskningen runt denna. Det var mycket intressant att se vad forskningen kommit fram till. Huvudpersonen i programmet såg sitt jag vara lika med slutprocessen i en serie hjärnaktiviteter. Det vill säga att det jag ser som ett medvetet beslut vid en viss tidpunkt har hjärnan i en process redan kommit fram till sex sekunder innan jag fattar mitt medvetna beslut. Vad är då mitt medvetna val?

I slutet av programmet så fattade huvudpersonens hjärna beslutet att donera sig själv till forskning efter döden eftersom den då, efter döden, endast är en fettklump.

Slutar det där?

Många människor i dag har tagit till sig en sådan syn på livet. Rationellt biologiskt.

Vad kommer den andliga erfarenheten in? Vad är ande? Finns en koppling mellan ande och biologi?

Bibeln lär att Gud är Ande och att Han skapat materian genom sitt ord. Följaktligen finns ett samband mellan det andliga och det biologiska. Jag väntar ivrigt på den dag forskningen närmar sig denna frågeställning, men betvivlar starkt att jag får uppleva detta under min livstid. Jag tror man i forskningen kommer finna att en stor del av hjärnan är avdelad för andlig kommunikation. Alltså gemenskap med Gud.

Min vän Göran Söderström, en finsk historiker, är oerhört intresserad av vad forskning kommit fram till genom historien och i nutid. Han brukar säga: "Det finns ingen motsättning mellan äkta forskning och kristen tro. Det kommer att visa sig till slut."


Den dag jag mötte Jesus hände något i mitt liv. En erfarenhet som format mig och formar mig i gemenskapen med Honom. Det största jag varit med om.

Tror du det handlar om en "snekoppling" i en hjärnprocess? I så fall uppmanar jag dig att närma dig Jesus för att själv utvärdera vad det handlar om.

Han väntar dig:

Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.  Upp 3:20









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar