torsdag 9 augusti 2012

David Wilkerson på samma tema

Efter det att jag skrev mitt förra inlägg kom jag att läsa vad David Wilkerson skrivit i en postum text utsänd den 8 augusti.

Han skriver om inbjudan till korset och korsets pris.

Korsets inbjudan riktar sig till alla själar som är sjuka av synd. Jesus ropar ut till alla som är tyngda av bördor, bundna som i kedjor av tyngande vanor/beteende.

Kom till mig med alla era tunga bördor, kom till korset och ta emot min befrielse.

Jesus dog på korset inte bara för att förlåta synd utan också för att bryta syndens makt över oss. Synden bryter ner det goda, den förhärdar hjärtat, tar bort friden och ersätter den med skuld, sorg och skam.

Vidare säger Wilkerson att om man skulle predika om korsets krav i många moderna kyrkor så skulle åhörarna fly på samma sätt som skedde när Jesus talade om vilket pris det var för att följa honom.

Dessa kyrkor vill inte tala om korset, i stället vill de tala om hur vi ska hantera livets olika problem.

Det jag här har citerat är ingen komplett översättning, bara mitt utdrag ur texten. Vill du läsa hela texten så finner du den på http://www.worldchallenge.org/en/node/19200?src=devo-email

En vän till mig sa nere i Fuengirola. När du och pastor John predikar så känner jag av syndanöden. Detta sker aldrig hemma i Sverige. Varför? Min vän har lång erfarenhet från svensk pingstväckelse och är mycket runt om i landet och besöker församlingar.

Jag har inget svar på min väns fråga. Jag har för liten kontaktyta för att kunna bedöma svensk kristenhet. Men jag känner i min ande att vi skärmat oss från korsets tydliga budskap. Det som sägs i kyrkorna är inte fel, men vi är rädda att vara provokativa. Korsets budskap är rannsakande och ska så förbli om det ska betyda något för människor. Att hålla med, att släta över, är lättare för stunden för den som predikar, men det ger ingen varaktig hjälp till den som behöver det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar