fredag 31 december 2010

Gubbe, jag går emot allt vad du står för

I sin ilska valde mannen att kalla mig gubbe. Jag smakade på ordet. Ordet gubbe vill tala om för en äldre man att han inte har samma värde som den yngre mannen, att den levnadsvisdom han eventuellt uppnått inte räcker till inför de moderna värderingar som den yngre mannen står för.

Även jag har varit en yngre man övertygad om att det min mor stod för var passé. Jag visste inte att jag var högmodig, för jag visste ju bara hur det var.

Det finns inga moderna människor, det finns bara människor. Människorna är sig lika över tiderna men tankekonstruktionerna växlar. Dessa tankar som styr vad människan uppfattar sig vara. Om Gud vore en tankekonstruktion bland andra så är han helt ointressant.

Vad är meningen med livet. Den grundläggande existentiella frågan. Svaret som många söker och de nöjer sig inte med ordsvamlet som ska övertyga. Svaret ligger djupare.

Författaren Strindberg landade i Bibeln i slutet av sitt liv. Dessförinnan ropade han ut sin vrede över det instängda, det som han uppfattade begränsade människan.

Bibeln är en unik bok som inte är tillrättalagd för att framvisa en enhetlig lära. Detta gör den än mer trovärd. Människor inspirerade av den helige Ande uttrycker sig och deras ord sammanlänkas över tiden.

I sovjetisk historieskrivning kunde en människa retuscheras bort från ett foto för att historien skulle stämma med makthavarnas intentioner. Om Bibeln var en mänsklig konstruktion för att övertyga om en viss religion så borde texterna anpassats till varandra men så är inte fallet.

Ta fram din Bibel och läs. Börja i evangelierna. Själv älskar jag Johannes poetiska språk som likt en ljuskaskad uppvisar Guds kärlek till människan och som talar om det offer Han är beredd att göra för att relationen mellan Gud och människa ska återupprättas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar