måndag 2 juni 2008

Allt annat är av ondo

Jag har fundrat över detta med sanning. Är det inte så att den som marknadsför sig endast med sanning, inte ens "spetsar till det", den anses nog i dagens samhälle vara lite mesig..

En parafras av ett visst bibelord kan vara: Du ska bara ge ärliga besked. Ja ska vara ja och nej ska vara nej. Alla andra besked har sina rötter hos det onda.

Genom att studera mig själv kan jag se att allt handlade har rötter någonstans. Saker som jag varit med om i livet har satt spår, både sånt andra har orsakat och sånt jag själv får stå för.

Om det bara var så att själva lögnen kom från det onda, men också förklaringen, eller kanske mer bortförklaringen. Hur lätt är det inte att finna på ett argument som ska lägga allt tillrätta. Problemet är bara att den inte lägger något till rätta. I stället suddar den ut konturerna, lägger ett tjockt degigt täcke över verkligheten, det blir något som är svårt att vandra runt i.

En gång fick jag vad jag uppfattade vara en hälsning till en pastor. Denne pastor har varit med om många underbara saker i Guds rike. Men han var också en god berättare och dramatiserade gärna. Hälsningen var att det var tillräckligt det Herren gjorde, så inga tillägg behövs, inte ens för att sätta färg på berättelsen.

Min hälsning blev ett misslyckande. Jag uppfattades påstå att pastorn var en lögnare. Nåväl när jag så småningom kom underfund om detta så klarade vi upp saken.

När jag hör berättelser om väckelsekampanjer utöver världen, känner jag mig ibland fundersam. Är varje uppräckt hand en omvänd människa? I så fall borde i spåren av kampanjen vara att en mycket stor församling växer fram.

Nu är det mycket lättare att kräva sanning av andra än att själv leverera den. Men det finns en så stor andlig kraft att hämta i sanningen.

PS Mycket att göra på vandrarhemmet, solen skiner och jag ska bara marknadsföra min verksamhet med sanningar. Men det är inte så svårt - Österlen är så vackert tycker jag. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar