måndag 28 november 2011

Om förlåtelse

Jag kan fortfarande minnas den upprörda mannens ord. "Du är en idiot, du talar om saker du inte vet något om. Du vet inte vad jag varit med om. Hur många sömnlösa nätter och timmar tillsammans med psykiatriker jag har bakom mig och du ska snacka om förlåtelse".

Det jag hade gjort var att lyfta fram förlåtelsen som den enda vägen till befrielse. Uppenbarligen hade jag misslyckats i min "mission", i alla fall för tillfället.

Men fortfarande är jag säker på att förlåtelsens väg är den enda möjliga. Vi biter oss fast i de förorättelser vi varit med om - i mitt fall att vara utsatt för mobbing. Jag vet att denna upplevelse påverkat hela mitt liv, men också att risken finns att jag skyller på mobbingen för att inte lösa frågor som beror på andra orsaker.

Häromdagen skrev jag något diktliknande som en hälsning till någon med erfarenheter liknande mina.

Till den mobbade


Lutande mig mot klagomuren
ser jag med grumlad syn
barnet som mötte
muren av hånande ögon
kränkande
det jublande språnget på sommarängen

Tveksamma steg
i skymningslandet
Vem är jag
O Gud visa mig vem jag är

Den öppnade porten i muren
Den doftande trädgården
Blommor jag skapat just till dig
mitt kränkta barn

Upptäck livets innersta hemlighet

Du i mig
Jag i min Far
Han i oss

I skaparens kärleksfulla omsorg
händer allt

------------------------
Det som händer där i skaparens omsorg är bland annat att förmågan till att förlåta växer. Jag kan inte kommendera fram den, den måste växa fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar