onsdag 2 november 2011

Checklista för modernt språk

Mina ögon föll på en debatt om på vilket sätt evangeliet ska presenteras i vår tid. Tanken var att inte tumma på kärnan i förkunnelsen utan enbart se till att den presenterades på ett språk som människor av vår tid förstår.

Mycket bra!

Då kom jag på två checkpunkter som kan vara användbara i ett sådant arbete.

1.) Vilken konsult har jag kopplat in för att bearbeta språket? Är det han som kallas rådgivaren och som jag endast når i bön. Är min språkbearbetning under den helige Andes kontroll?

2.) Sorterar jag bort något med det nya språket, även om jag inte önskar det? Klarar språket testen i Johannes evangeliums 6 kapitel? Står vi ut med evangeliets kraft eller vill vi ordna en motorvägsinfart till kyrkan, där det gäller att gasa upp till 110 km för att kunna falla in i strömmen på motorvägen.

"60 Många av hans lärjungar som hörde det sade: "Det här är ett hårt tal. Vem står ut med att höra det?" 61 Jesus förstod att hans lärjungar var upprörda över detta, och han sade till dem: "Tar ni anstöt av det här? 62 Vad skall ni då säga, när ni får se Människosonen stiga upp dit där han redan var? 63 Det är Anden som ger liv, köttet är inte till någon nytta. De ord som jag har talat till er är Ande och liv."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar