måndag 14 november 2011

Ett tekniskt dilemma

En kvinna besökte Turistkyrkan häromdagen. Snett framför sig i kyrkan såg en man som satt och surfade på sin mobil. Hon blev irriterad. När mannen fortsatte med detta under hela predikan blev hon till sist helt upprörd och tänkte: "Vad är detta för man som är så oförskämd att han går till Herrens hus för att under hela predikan helt demonstrativt sitta och surfa på mobilen"

Mannen ifråga var jag. Jag tillhör den typ av människor som vill följa undervisningen i min Bibel och dessutom tillhör jag dem som minns en predikan i dess delar efter gudstjänsten och ofta bearbetar texten i mitt inre under lång tid.

Vad jag gjorde var att i min I-phone följa predikantens bibeltexter. För i min mobil har jag Bibeln i ett stort antal översättningar och ibland vill jag se hur en text är i en annan översättning. Det är enkelt att finna texterna snabbt i den digitala Bibeln.

Kvinnan hade ingen aning om att man kan läsa Bibeln på nytt vis.

Händelsen blev för mig en predikan i sig. Vad är det jag tycker mig se, bli upprörd över och som jag helt missförstår. Är min uppgift att bevaka andra människor eller kan jag vila vid gröna ängar som psalmisten säger i min digitala psalm 23.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar