fredag 13 februari 2009

Den fullkomlige Guden använder sig av ofullkomliga verktyg.

Duktiga kockar jag känner håller sig endast med perfekta knivar som hålls skarpa till max. En duktig snickare i min vänkrets väljer endast den hammaren som är perfekt balanserad.

Men Gud väljer ofullkomliga människor till sin tjänst, för att bereda sin stora seger.

Faktum är att ingen av de pastorer jag känner är fullkomlig. Var och en bär med sig någon slags börda eller hinder om du vill kalla det så. Som förbedjare blir jag välbekant med dessa drag, eftersom det är just inom dessa områden mycket bönestöd behövs.

Dessutom är jag själv minst lika ofullkomlig så jag kan förstå de andra väl.

Församlingar verkar ibland tro att de har fullkomliga ledare och då är det lätt att exportera alla egna bördor till dessa "supermän" (eller kvinnor). Vår välgång ligger i dessa händer.

Men den församling som i bön går in vid sin ofullkomlige pastors sida och förväntar sig att Gud ska göra stora saker, kommer inte att bli besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar