Jag läste nyligen i en mediadiskussion
argumentet: Kan Gud vara kärleksfull om han dömer syndare av olika
slag till ett evigt straff. Självfallet valde debattören att ge
exempel på synder som han egentligen inte anser vara synder.
Gud är kärleksfull. Utan Gud fanns
över huvud taget inte någon kärlek eftersom Han är kärlekens
källa och ursprung. Men Gud är också helig och heligheten är inte
möjlig att förena med synd.
Bibeln talar tydligt om att synden
måste förintas för att gemenskapen med Gud ansikte mot ansikte ska
vara möjlig. Bibeln talar också om att viktigast av allt är
kärleken. Allt vårt handlande får betydelse när det sker av äkta
kärlek.
Vi befinner oss i påsktid nu och i
tiden för att minnas Guds eget kärleksoffer. Jesu död på korset
där Han tog våra synder på sig för att vi ska gå fria, ja
faktiskt befriade.
Att välja att leva kvar i synden, i
upproret mot Gud, är ingen befrielse. Jag förstår inte hur man kan
se det som kärlekslöst att Gud vill ta bort det som hindrar oss
från att vara i relation till Honom.
Det är inte jag som är universums
centrum, utan det är Gud som är allts centrum. Om Han är helig och
denna helighet inte kan förenas med min synd, så är det av största
betydelse för mig att ta emot den hjälp jag kan få för att få
synden eliminerad ur mitt liv. En ständigt pågående process, att
dagligen ta emot ny nåd och få hjälp av den helige Ande till att
göra rätt val.
När Jesus tvättar sina lärjungars
fötter, så ger Han i dialogen med Petrus bilden av den dagliga
rengöringen. Mottagandet av frälsningen är den stora reningen, men
det dagliga mottagandet av nåd är som att få fötterna tvättade.
Att inte låta sig rengöras är inget bra alternativ.
Det finns i viss modern teologi ett
resonemang att Gud är så kärleksfull att Han bortser från våra
synder. Att synden inte är en verklighet. Denna undervisning är en
villfarelse! Eftersom synden utan pardon skiljer oss från Gud vore
det kärlekslöst av Gud att bortse från vår synd.
Ty så älskade Gud världen att han
utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå
förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen
för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst
genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte
tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons
namn. Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna
älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var
onda. Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte
till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den
som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli
uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud. (Joh 3:16-21)
När han kom till Simon Petrus, sade
denne till honom: "Herre, skall du tvätta mina fötter?" Jesus svarade: "Vad jag gör förstår du inte nu, men längre
fram skall du förstå det." Petrus sade: "Aldrig
någonsin skall du tvätta mina fötter." Jesus svarade: "Om
jag inte tvättar dig, har du ingen del i mig." Simon Petrus
sade: "Herre, inte bara mina fötter, utan också mina händer
och mitt huvud!"Jesus svarade: "Den som har badat,
behöver sedan bara tvätta fötterna. Han är helt och hållet ren.
Så är också ni rena, dock inte alla." Han visste vem som
skulle förråda honom. Därför sade han att de inte alla var rena.
(Joh 13:6-11)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar