Jag skrev i min personliga blogg att
jag under en vecka gick in i ”skrivarefasta” och att jag under
denna vecka enbart skulle kommunicera med Herren. Nu kommer resultatet av denna vecka.
Det första som hände mig under min
skrivarefasta var en klar uppmaning från Herren att läsa och begrunda
tjugoandra kapitlet av profeten Hesekiels bok.
Orosmoln över seglatsen? (På bilden Elida). |
Ingen lätt och angenäm läsning alls,
utan en domens profetia över Jerusalem och jag frågade mig vad
menar Herren med att jag ska begrunda detta kapitel.
Så småningom växte en bild fram. En
mixad bild där jag lät bilden av vår tids Sverige ligga
transparent över bilden av den tidens Jerusalem. Vilka mönster
bildades?
Först vill jag klargöra att Hesekiels
profetia inte riktade sig till alla folk i sin samtid. Den riktade
sig till Guds eget folk. Säkert var förhållandena lika illa i
omvärlden som i Jerusalem, men det var hur Hans eget folk betedde sig som upprörde
Herren.
Brotten Jerusalem anklagades för var
först och främst att de övergivit Gud och som en konsekvens av
detta hade de kommit in i en syndens livsstil med företeelser som
våld, egoism, girighet, förföljelse av främlingar, bristande
respekt för föräldrar men även sexuella synder som otrohet och
incest.
Israel var ett folk som var kallat att
leva i en helig relation, kallad för egen del men också som en
förebild för andra folk. Men de svek sin uppgift.
Ledarskapet sökte sin egen vinning och
det andliga ledarskapet anpassade sig och sa att allt stod väl
till. Profeterna påstod sig tala Guds ord, men det var egna tankar
de framförde.
Mot slutet av profetian säger Herren
att han sökte efter någon som var beredd att ställa sig i gapet
mellan sig själv och den syndiga nationen, men Han fann ingen som
ville eller kunde åta sig denna viktiga uppgift
"Du
människobarn, vill du döma, vill du döma blodstaden? Ställ henne
då inför alla hennes vidrigheter!” Så inleds tilltalet
till Hesekiel.
”Jag sökte
bland dem efter någon som skulle bygga en mur och ställa sig i
gapet inför mig till försvar för landet så att jag inte skulle
fördärva det. Men jag fann ingen. Därför utgjuter jag min vrede
över dem och gör slut på dem med min förbittrings eld. Deras
gärningar skall jag låta komma över deras huvuden, säger Herren,
HERREN." Så avslutas profetian
Hur skulle motsvarande profetia över
Sverige vara? Om jag hade samma uppgift som profeten Hesekiel, vad
skulle jag säga?
Människobarn vill du döma Sverige för
dess synder? Mitt svar är, nej det vill jag inte. Jag har varit och
är en del av detta samhälle och dess synder. Endast Guds nåd genom
Jesus Kristus förde mig bort från syndens väg, och kampen pågår i mitt liv så länge jag lever på denna jord.
Lika litet som profeten Hesekiel kan
jag bortse från en verklighet. Väljer jag ett nationsperspektiv så
finner jag likheter mellan Sverige och den tidens Jerusalem..
Sverige kom genom folkväckelser under
artonhundratalet och början av nittonhundratalet, att starkt präglas
av det levande kristna budskapet. Läsarna och nykterhetsrörelsen
skapade en anda av ärlighet och ansvar. Som alltid i väckelsens
spår så kom idéer fram hos individer, idéer som gav arbete och
utveckling, idéer som så småningom växte till världsföretag.
När Israel levde med Gud i sin pakt så
flödade nationen av mjölk och honung. När de lämnade Gud och
valde avgudarna så fylldes åkrarna av tistlar och allt bröt
samman.
Tidigt i Sverige kom arbetarrörelsen
att gå två vägar. En ansvarets väg och en upprorets väg. Den
senare vägen var även ateismens väg. I denna väg förenklades
kristendomen till att vara svartrockar som ville manipulera folket,
maktens lakejer. Sant var att många svartrockar historiskt varit
maktens redskap för att kontrollera nationen, men revolutionärerna
borde upptäckt den levande kristendomen i väckelserörelserna och
inom folkkyrkan. Delar av arbetarrörelsen var öppen för inflytande
från väckelsens folk, på samma vis som liberalerna samarbetade med
de kristna. De kallades de frisinnade.
Jag tänker inte här göra en
fullständig analys. Jag talar inte som historiker utan har en annan
utgångspunkt.
Ateismen kom att ta över så
småningom. De kristna duckade, nöjda av välfärden. På samma vis
hade Israel förblindats av sin välfärd och sökt sig bort från
Gud.
Varför får de sexuella synderna så
stor plats i profetian? Mitt svar är att trohet och utgivande kärlek
är viktig för Gud. I kapitel tjugotre i Hesekiel väljer Gud att
jämföra sin relation med Israel med ett kärleksförhållande där
partnern (Israel) väljer att vara otrogen till Guds stora sorg och
vrede.
I Johannesevangeliets sjuttonde kapitel
beskrivs den innerliga relationen mellan Fadern (Gud), sonen (Jesus)
och lärjungarna (de avgjorda kristna). Kärleken i denna relations
ska leda omvärlden till en tro på att Jesus är Guds son och
värdens frälsning.
De kristnas relation till varandra och
till människorna omkring sig ska också präglas av trohet och
utgivande kärlek. Så blir det om relationen med Gud hålls levande.
Sak samma för förhållandet mellan man och kvinna i ett äktenskap.
En utgivande kärlek.
I den upproriska förkunnelsen har
sexuell frigörelse kommit att handla om individens behov av att
bekräfta sig själv, den egna kicken. Sak samma på vilket sätt, så
länge ingen annan blir skadad. Men jag tror inte detta är sant,
alla skadas av en sexualitet frigjord från det Gud avsett med
sexualiteten.
Jag har hört moderna
relationsrådgivare säga att du kan inte räkna med ett livslångt
äktenskap. Ingen människa kan möta dina behov under ett helt liv.
Du förändras och då har din gamla partner inget att ge dig, så
sök en ny partner.
Vid ett samtal med en ung kvinna som
levde i ett lesbiskt förhållande, så beskrev hon att hon kunde
leva ut sin sexualitet både med en kvinna eller en man beroende på
omständigheterna. Det handlade inte om könsidentitet, det handlade
om människans frihet att välja.
Pengar, makt och sexualitet har stort
inflytande på människans sätt att vara och dessa frågor präglar
vår kultur i dag (tidsandan). Om jag som kristen ger efter för
tidsandan så kan jag inte leva i en levande gudsrelation på det vis
som den som beskrivs i Johannesevangeliet. Gud överger dig inte när du misslyckas, Han
kommer fortsätta att kalla dig, men din relation saknar djup och
kraft. (Detta skrivet av en man som själv misslyckats i relationer,
men av Gud fått förlåtelse och som nu lever i en gudsrelation som
fungerar genom Guds nåd).
LYSSNA INTE PÅ PROFETER SOM SÄGER ATT
ALLT ÄR VÄL, ATT ALLT ÄR OK! Det stämmer inte. Lika lite nu som
på Hesekiels tid. Relationssynder har mycket större påverkan på
den kristna församlingen än vad de flesta tro. Församlingen blir
därmed kraftlös.
Israels folk kom att skingras ut över
jorden, när straffets tid kom. Krig drev dem ut. men Gud lovade att
kalla dem samman och det är detta sammankallande som sker i vår tid.
Många i Sverige i dag tror att
välfärden är en självklarhet. Att vi kan förlita oss på löften
om trygghet och pensioner på ålderdomen. Men i verkligheten är
denna välfärd mycket skör. Den finansiella egoismen, (del av
tidsandan), har inget ansvar. I ett nu kan tilltron på ett lands
ekonomi rasa och därmed rasar alla löften om trygghet. Saknas
trohet i kulturen, så saknas finansiell trygghet.
Egoismen är som att surfa på vågorna,
du får koncentrera dig på att bäras av vågen och stå upp. Men
nationer bör inte styras av ”surfande” politiker eller företag.
Krigets vansinne tror vi oss ha lagt
bakom oss, men även denna förhoppning kan snabbt skifta.
Den norska pastorn Emanuel Minos berättar om kvinnan som för många år sedan visade Minos en profetisk hälsning som hon fått och som tydligt beskrev många av de
förändringar som vi vart med om fram till nu. Händelser och företeelser som hon
inte kunde veta något om vid profetians tillkomst. Denna kvinna profeterade också om ett
tredje världskrig.
Själv har jag aldrig fått en hälsning av denna karaktär, men en gång i bön upplevde jag den svenska nationen som
delad. En gräns gick från en punkt strax ovanför Gävle och inåt
landet diagonalt. Om denna gräns var en geografisk gräns, en
andlig gräns eller någon annan slags gräns vet jag inte. Men jag
fick klart för mig att det var en skillnad mellan norr och syd och att jag skulle vara i det sydliga området.
Bibeln talar om ett stort krig runt
Israel där alla nationer vänder sig mot Israel men där Gud själv strider
för Israel.
Jag tror på en stor väckelse, den
sista tidens väckelse. En väckelse som jag är rädd för kommer
att komma till genom svårigheter, Vi vill gärna ha en väckelse utan att först möta svårigheter. Men ondskan har ett sådant grepp över vår kultur att kampen blir tuff.
För en icke troende människa kan det
jag skrivit verka överspänt, men var försiktig. Jag har själv
inte sökt detta ämne att skriva om. Jag har dock sagt till Herren
att jag som förebedjare vill stå i gapet mellan Honom och mitt
folk. Om han nu har användning för mig och i så fall måste Han ge mig kraft. Säg du samma
sak. Välkommen till den andliga fronten.
Nåden är fullkomlig, du får allt av
nåd. Men du väljer själv om du vill leva i nåden eller ta till
dig fiendens värderingar som dina. Vi ska leva i världen men inte
av världen. Denna tidsandans furste, Satan, vill bryta ner ditt
andliga liv, han vill skada, helst förstöra, den gemenskap du har
med Gud genom Jesu försoning.
Var på din vakt!
ALLT ÄR INTE OK – ALLT STÅR INTE
RÄTT TILL!
JAG ÄR INGEN DOMARE AV MIN SAMTID, MEN
DETTA ÄR EN HÄLSNING TILL DE KRISTNA SOM VILL LYSSNA OCH STÄLLA
SIG I GAPET FRAMFÖR NATIONEN.
Hesekiel talade till Guds folk. Som Guds folk kan vi inte göra något av betydelse i egen kraft. Men ställer vi oss till Herrens förfogande så förmår vi allt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar